• وبلاگ : ألا إنّ حزب الله هم الغالـــــبون
  • يادداشت : عراق * لبنان * فلسطين
  • نظرات : 3 خصوصي ، 29 عمومي
  • mp3 player شوکر

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + العبد 

    بسم الله الرحمن الرحيم

    سلام عليكم

    توضيحاتي درباره ولايت (برگرفته از مصاحبه با آيت الله العظمي سيد صادق روحاني) :

    در مورد ولايت فقيه اغلب علماء وفقها بحثهاى مبسوطى را انجام داده ودر

    كتابهاى خود ، آنها را آورده ودر اختيار علاقمندان قرار داده اند وچون يك موضوع تخصصى است فقط كارشناسان علوم دينى ، يعنى فقها ومجتهدين عاليقدر قدرت تحقيق

    وپژوهشهاى لازم را در اين مسأله دارند همانطوريكه در يك مسأله طبى به نظر پزشكان

    متخصص استناد مى شود ، در مسائل دينى هم ، بايد از اهل فن سؤال شود . ما هم در

    بحثهاى خود به اين موضوع دقت بيشترى نموده ودر كتاب منهاج الفقاهه ، كه يك كتاب

    استدلالى فقهى است ، در جلد 4 صفحه 280ونيزدركتاب فقه الصادق جلد 18

    آن را آورده ايم وعلاقمندان را به مطالعه كتب مذكور ارجاع مى دهيم ولى

    براى اينكه سؤال بى پاسخ نماند بطور اختصار اشاره مى كنيم :

    مسأله ولايت بر چند قسم است :

    1 - ولايت تكوينى ، وآن عبارتست از قدرتى كه خداى متعال بر همه عالم هستى دارد و

    هر طورى كه بخواهد آن را عملى مى سازد ومى فرمايد :

    " انما امره اذا اراد شيئا ان يقول له كن فيكون " ( 1 ) .

    همانا امر الهى اين است ، هنگاميكه چيزى را اراده نمايد ، مى فرمايد ايجاد شو ، در

    همان لحظه وجود مى يابد .

    واين ولايت به اذن خداوند در اختيار پيامبر اسلام وامير المؤمنين على ويازده امام

    معصوم صلوات الله عليهم اجمعين ميباشد كه نمونه‌اى از آن در تاريخ زندگى امامان

    ، خصوصا امام رضا " صلوات الله عليه " آمده وقتى كه حضرت در مقابل بى ادبى

    ساحرى كه بدستور مأمون مى خواست او را استهزاء كند قرار گرفت در پرده ديوار عكس

    شيرى بود حضرت به شير امر كرد كه بيا واين مرد بى ادب را پاسخ بده . شير درنده حاضر

    شد واو را خورد ودوباره در جاى خود قرار گرفت .

    اين ولايت فقط به آنان اختصاص دارد وهيچ كسى را در روى زمين به غير از آنها

    چنين ولايتى نمى باشد .

    2 . ولايت تشريعى وآن ، چند معنا دارد :

    1 ) اولى به تصرف در اموال وانفس ، " النبى اولى بالمؤمنين من انفسهم " هيچكس بجز

    پيامبر ( ص ) وحضرت على وامامان معصوم ( ع ) مطابق آيه شريفه واحاديث نبوى

    ( ص ) نمى توانند چنين ولايتى را براى خود ادعا كنند .

    2 ) وجوب اطاعت ، " اطيعوا لله واطيعوا لرسول واولى الامر منكم " وجوب اطاعت از

    خدا وپيشوايان معصوم " ع " بر طبق اين آيه ثابت مى شود وهيچ فقيهى ويا مجتهدى

    نمى تواند از اين بخش حق ويا ولايت براى خود ، ادعا كند .

    در اينجا تنها چيزى كه مى ماند رسيدگى وسرپرستى به كسانيكه شرايط لازم را براى

    تصرف در اموال خود ويا ساير امورات ندارند مانند :

    1 - اشخاص صغيرى كه ولى وسرپرست ندارند .